Tehnica investigată cei 5W și H

 
          Pe terenul metodologiei de dezvoltare a gândirii critic-reflective a fost concepută o tehnică înrudită cu metoda cubului, utilă pentru, formarea dorinței și deprinderii elevilor de a cerceta un subiect sub multiple perspective. Astfel, tehnica intitulată 5 W şi H- după abrevierea interogațiilor englezești „Why? What? When? Where? Who? How?” - este adesea folosită și în realizarea analizelor inițiale din cadrul unor proiecte educaționale, dar apare invocată și ca metodă didactică.
          Etapele de parcurs pentru aplicarea în spațiul educațional formal devin simplu de înțeles dacă privim cele șase interogații la care face referire metoda: De ce ? Ce ? Când ? Unde ? Cine ? Cum.?. Această metodă poate fi folosită atât pentru sarcini frontale, cât și pentru activități independente sau rezolvabile în grupuri mici de elevi.

           Metoda celor șase întrebări poate acoperi ca durată aproape toată secvența de predare-învățare a noilor informații, dacă pe aceasta din urmă o vom concepe în spiritul învățării prin descoperire. Grija profesorului este îndreptată, în mod esențial, spre accesibilizarea unor surse de informare pentru elevi, astfel încât aceștia să poată găsi răspunsurile cele mai bune/precise, căutând în spațiul accesibil lor în timpul lecției (biblioteca clasei, internet, enciclopedii sau monografii aduse în clasă, machete sau experimente în laboratoare.).
          Variantele sub care se poate aplica această metodă sunt numeroase:

  • grupurile de elevi se pot ocupa distinct fiecare de căutarea răspunsului la una dintre interogații;
  • două sau trei grupe a trei elevi pot primi drept sarcină de lucru aceleași trei interogații - aceste grupe constituindu-se într-o echipă responsabilă cu această parte a învățării (pot realiza postere cu răspunsurile comune la cele trei întrebări primite inițial sau pot dezbate în fața celorlalte grupe de elevi, cele trei sarcini), iar celelalte trei grupe de elevi ar răspunde celorlalte trei interogații;
  • se poate selecta un set de interogații la care să caute răspuns individual elevii, iar altele pentru care se organizează o dezbatere frontală.   (Moise Constantin , Seghedin Elena , 2009  , p. 386 )




Bibliografie

         Moise Constantin , Seghedin Elena  Metodele de învățământ. In C. Cucoș ( coord. ), Psihopedagogie pentru examenele de definitivare și grade didactice , Polirom 2009 , pag . 386

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Metoda cubului

Ciorchinele

Metoda brainstorming