Ciorchinele


          Este o variantă de brainstorming organizată grafic , astfel încât să faciliteze conștientizarea relațiilor dintre elementele învățate. Ea poate fi folosită atât în faza de evocare, cât și în faza de reflecție. Unul dintre rosturile ei este acela de a stimula gândirea înainte de a studia mai temeinic  un anumit subiect. Mai poate fi folosită și ca mijloc de a rezuma ceea ce s-a studiat, ca modalitate de a construi asociații noi sau de a reprezenta intuitiv noi sensuri. Este o modalitate de învățare ce poate servi drept instrument eficient în dezvoltarea unor deprinderi , între care esențială este cea de asociere a informațiilor pe ,,idei ancoră’’ . Este, însă, înainte de toate , o strategie de găsire a căii de acces la propriile cunoștințe, opinii sau convingeri legate de o anumită temă. De asemenea, prin modul în care se desfășoară, poate servi la informarea elevului despre anumite cunoștințe sau conexiuni pe care acesta nu era conștient că le are în minte.

          Etapele realizării unui ciorchine didactic sunt simple și ușor de reținut.

Exemplu:

1.       Scrieți un cuvânt sau o propoziție-nucleu în mijlocul unei pagini sau al unei table.

2.       Începeți să scrieți cuvinte sau sintagme care vă vin în minte legate de tema respectivă.

3.       Pe măsură ce scrieți aceste cuvinte , începeți să trageți linii între ideile care se leagă în vreun fel.

4.       Scrieți atâtea idei câte vă vin în minte până expiră timpul sau nu mai aveți nici o altă idee. ( Moise Constantin , Seghedin Elena , 2009  , p. 375 )

          Ciorchinele este considerat o tehnică flexibilă, putând fi realizat fie individual, fie în perechi , fie ca activitate de grup . Folosit în grup, el poate servi drept cadru pentru ideile grupului, ceea ce îi oferă fiecărui participant ocazia de a afla asociațiile și relațiile logice stabilite de ceilalți.

          Există și câteva reguli :

a)      Elevii nu trebuie să se oprească din scris în timpul care li se acordă.

b)      Să amâne evaluarea asupra ideilor așternute pe hârtie, în interesul cantității. ( Moise Constantin , Seghedin Elena , 2009  , p. 376 )


Bibliografie
        Moise Constantin , Seghedin Elena  Metodele de învățământ. In C. Cucoș ( coord. ), Psihopedagogie pentru examenele de definitivare și grade didactice , Polirom 2009 , pag . 375-376

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Metoda cubului

Metoda brainstorming