Ciorchinele
Este o variantă de brainstorming organizată grafic , astfel
încât să faciliteze conștientizarea relațiilor dintre elementele învățate. Ea
poate fi folosită atât în faza de evocare, cât și în faza de reflecție. Unul
dintre rosturile ei este acela de a stimula gândirea înainte de a studia mai
temeinic un anumit subiect. Mai poate fi
folosită și ca mijloc de a rezuma ceea ce s-a studiat, ca modalitate de a
construi asociații noi sau de a reprezenta intuitiv noi sensuri. Este o
modalitate de învățare ce poate servi drept instrument eficient în dezvoltarea
unor deprinderi , între care esențială este cea de asociere a informațiilor pe
,,idei ancoră’’ . Este, însă,
înainte de toate , o strategie de găsire a căii de acces la propriile
cunoștințe, opinii sau convingeri legate de o anumită temă. De asemenea, prin
modul în care se desfășoară, poate servi la informarea elevului despre anumite
cunoștințe sau conexiuni pe care acesta nu era conștient că le are în minte.
Etapele realizării unui ciorchine didactic sunt simple și
ușor de reținut.
Exemplu:
1.
Scrieți un cuvânt sau o propoziție-nucleu în
mijlocul unei pagini sau al unei table.
2.
Începeți să scrieți cuvinte sau sintagme care vă
vin în minte legate de tema respectivă.
3.
Pe măsură ce scrieți aceste cuvinte , începeți
să trageți linii între ideile care se leagă în vreun fel.
4.
Scrieți atâtea idei câte vă vin în minte până
expiră timpul sau nu mai aveți nici o altă idee. ( Moise Constantin , Seghedin Elena , 2009 , p. 375 )
Ciorchinele este considerat o tehnică flexibilă, putând fi
realizat fie individual, fie în perechi , fie ca activitate de grup . Folosit
în grup, el poate servi drept cadru pentru ideile grupului, ceea ce îi oferă
fiecărui participant ocazia de a afla asociațiile și relațiile logice stabilite
de ceilalți.
Există și câteva reguli :
a)
Elevii nu trebuie să se oprească din scris în
timpul care li se acordă.
b)
Să amâne evaluarea asupra ideilor așternute pe
hârtie, în interesul cantității. ( Moise Constantin , Seghedin Elena , 2009 , p. 376 )
Bibliografie
Moise Constantin
, Seghedin Elena Metodele de învățământ. In C. Cucoș ( coord. ),
Psihopedagogie pentru examenele de definitivare și grade didactice , Polirom
2009 , pag . 375-376
Comentarii
Trimiteți un comentariu